Gyakran találkozunk azzal a logikusnak tűnő kérdéssel...
Dr. Komáromi Zoltán írása
Gyakran találkozunk azzal a logikusnak tűnő kérdéssel: miért nem kapok a TB-től támogatást akkor, ha magánorvoshoz járok – esetleg azért, mert az állami egészségügyben nem győzöm kivárni, hogy hozzájussak egy számomra fontos, egyébként orvosilag is indokolt vizsgálathoz.
A Róbert Károly Magánkórház & Róbert Rendelőintézet és a Szinapszis Kft. reprezentatív mintán végzett kutatásából kiderült, hogy ezt a náluk ellátott betegek 58%-a jogosnak tartaná, ha a magán-egészségügyi szolgáltatásokra fordított összeg egy részét visszaigényelhetnék az államtól. A járulékfizetők további 42%-a azt szeretné, ha az OEP kifizetné a magánszolgáltatóknak az állami kasszába általuk befizetett összeget, amennyiben magánellátást vesznek igénybe, és páciensként csak az e feletti részt kellene kifizetniük.
Bármilyen tetszetős ez az ötlet én életveszélyesnek tartom.
Miért?
Leírom, bár nem lesz rövid:
1. Évről évre csökken az OEP kassza bevétele: a régen eü. járuléknak nevezett eü. hozzájárulási adó összege és reálértéke egyre zsugorodik.
2. A nyugdíjasok és a 18 éven aluliak ellátása után az állam régebben kipótolta ezt - most már nem.
3. A kórházakban alapdíjnak tekintett 150 ezer Ft-os összeg 10 éve változatlan, miközben a szakértők jelenleg reálisan 200 ezer Ft-ról beszélnek (betegenként és ellátásonként 50.000 Ft hiányt generál az intézményekben.
4. A szakellátási kassza keretösszege az utóbbi 4 évben nem változott számotttevően (2014-ben még csökkent is közel 15 milliárd Ft-tal:
2013: 630.442 Mrd Ft
2014: 614.855 Mrd Ft
2015: 629.580 Mrd Ft
2016: 633.919 Mrd Ft
5. A járóbeteg szakellátás 92 önkormányzati intézménye ("szakrendelőintézetek") egyre jobban háttérbe vannak szorítva:
− 75%-a kórházakhoz lett integrálva = kilopják belőle a pénzt, hogy a kórház működőképességét megőrizzék,
− minden eszközfejlesztési pályázatból, ill. az ún. "évvégi kasszasöprés"-ből (a maradványpénzek szétosztásából) eleve kizárják őket,
− emiatt nő a várakozási idő ill. a várólista, de az erre szánt pénzekre szintén csak kórházak pályázhatnak,
− megtiltották, hogy a szabad kapacitásukat a magánellátás piacán értékesíthessék,
EMIATT kénytelenek a betegek a gyorsabb ellátás érdekében a magánszektorba menni főleg a diagnosztika területén.
6. HA a magánszektorba újabb állami (OEP) forrásokat allokálunk azzal a populista szlogennel, hogy a biztosított "egyszer már fizetett TB járulékot ezért", akkor a folyamat begyorsul:
− az állami (önkormányzati) szektor még kevesebb pénzt kap, ezáltal a várakozási idő tovább nő,
− egyre többen kényszerülnek a magánszektorban igénybe venni a fizetős ellátást,
− egyre több orvos-nővér megy át FŐÁLLÁSBAN oda dolgozni, mert ott valós áron fizetik meg őket,
− a helyükre nem találnak szakembereket az állami szektorban, emiatt a két ok miatt még jobban lepusztul az "állami" ellátórendszer,
− és ez a folyamat egyre jobban begyorsulva létrehozza a kétpólusú ellátórendszert: lesz egy szegényeket ellátó (lepusztult, rossz szakembereket foglalkoztató, hosszú várakozási idővel működő) ÁLLAMI és lesz egy csak kevesek számára megfizethető MAGÁN.
7. Van még egy rossz hírem: van egy-két terület, amivel a magánszféra nem foglalkozik, mert nincs rá fizetőképes kereslet:
traumatológia (nem ujj elvágásra és bokarándulásra gondolok),
idegsebészet, mellkas sebészet, szívsebészet,
onkológia... sorolhatnám.
Ha valaki belefut egy ilyen betegségbe, akkor mi lesz?
Mivel akkor már ezeken a területeken is közép-afrikai állapotok fognak uralkodni!!!
***
A szerzőről:
Dr. Komáromi Zoltán
Szentesen született. 1980-ban végez Szegeden az orvosi karon, és már az egyetem alatt dolgozik a mentőszolgálatnál. Ezután három évig mentőorvos, majd öt év ügyeletes és helyettesítő körzeti orvosi állás következik. 1987-ben nevezik ki körzeti orvosnak, egy év múlva féléves helyettesítési lehetőséget ajánlanak fel neki Szatymazon. Később véglegesen is elnyeri az állást.
Tevékenyen részt vesz a háziorvosi vállalkozási rendszer kidolgozásában. 1994-ben megszűnik háziorvosi szerződése, ezután a szegedi orvosegyetem akkor induló Családorvosi Tanszékének szervezésén dolgozik. 1995-től Szegeden körzeti orvos. Feleségével együtt 1997-ben Újpestre költöznek, azóta a XII. kerületben háziorvos.
1990 és 1994 között Szatymazon önkormányzati képviselő, 1998 és 2002 között a XII. kerületi önkormányzat Egészségügyi Bizottságának tagja. Az Együtt- a Korszakváltók Pártja elnökségi tagja.